HER ÇOCUK BAŞARABİLİR
Günümüzde lise çağındaki gençler, geleceklerini belirleyecekleri Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) ile karşı karşıya gelmektedirler. Ancak, her çocuğun bireysel yetenekleri ve ilgi alanları farklıdır. Her çocuğun, kendi potansiyelini keşfetmesi ve en iyi şekilde değerlendirmesi gerekir.
YKS sistemi, öğrencilere geniş bir yelpazede meslek ve alan seçenekleri sunsa da, toplum algısı, aile baskısı veya popüler mesleklerin olduğu alanların fazla rağbet görmesi gençlerin doğru tercih yapmasında engel oluşturmaktadır.
10. sınıf öğrencilerimizin yol ayrımında olduğu bir dönemdir. Üniversiteye hazırlık 9. Sınıf itibari ile başlar. Her yıl sınıf seviyelerindeki öğrenmeleri tamamlayan öğrenciler 10. Sınıfın sonuna doğru TYT konularının %70 ini tamamlaması gerekir. 11 ve 12. Sınıfta öğrenim gördükleri alanlara göre AYT konularını öğrenirken kazanım testleri ile TYT’den eksikliklerini gidermeleri bu süreç için elzemdir. Yapılan bütün kazanım testleri öğrencilerin öğrenmeleri için bir geri dönüt olarak değerlendirilmelidir. Girilen deneme sınavlarında kaçıncı olduğumuz değil, ders notları ile kazanımlar arasındaki korelasyon önemlidir. Öğrenciler için bakılması gereken; eksik olan yanlarını görüp bu durumu telafi etmektir. Özellikle matematik dersi belirleyiciliği fazla olan bir derstir ve TYT ve AYT ‘de sınava girecek olan öğrencilerin için adeta bir kesişim kümesi halindedir. Son yıllarda YKS sınavlarında Matematik netlerinde bir artış gözlemlenirken, Türkçe sorularında öğrenciler güçlü çeldirici unsurlarla karşı karşıya kalmaktadır. Buda süreç içerisinde kitap okumanın başarı için önemini bir kez daha göstermektedir.
Öğrencilerimiz yanlış seçimler yaptıklarında ileriki sınıf seviyelerinde ders notlarında başarısızlık, öğrenme ortamından kopma, sınav kaygısı, öğrenim gördüğü alan ile sınava girdiği alan arasındaki farklılıklar onların gerçek potansiyelini göstermelerine engel olmaktadır. Aslında başarı kendimizi tanımak ve kendi istediğimiz yolda yürümekle doğru orantılıdır. Çocuklarımız seçimlerini yaparken aile, öğretmen ve rehberlik servisi ile işbirliği içinde olmaları onların bu süreci daha kolay atlatmalarına ve daha isabetli karar almalarına yardımcı olacaktır
Öyleyse YKS Sistemini yakından tanıyalım. 2023 yılında Üniversite sınavına 3 milyon 527 bin 443 aday katıldı. Bu adaylardan Açık Öğretim Fakülteleri hariç toplam kontenjan 923 bin 411. Bunlardan Lisans (4 Yıllık) kontenjanı 481 bin 033 Önlisans (2 Yıllık) 416 bin 991. Yaklaşık her yıl sınava giren öğrenci sayısında %10luk bir artış söz konusu. Şuanda uygulanmakta olan sınav TYT ve AYT olarak 2 bölümden oluşmaktadır. TYT bölümünde öğrencilerimiz İlköğretim dahil 9 ve 10. Sınıf öğrenmelerinden AYT bölümünde ise öğrencilerimizin Alan tercihlerine göre 11 ve 12. Sınıf konularından sorumlu oldukları bir sınav sistemidir. TYT ve AYT sınavlarının soru dağılımı aşağıdaki tabloda belirtilmiştir.
TYT (120 Soru-165 Dakika)
Temel Matematik |
40 Soru |
Türkçe |
40 Soru |
Fen Bilimleri |
20 Soru |
Sosyal Bilimler |
20 Soru |
AYT (160 Soru-180 Dakika)
Edebiyat-Sosyal Bilimler 1 |
Edebiyat (24 Soru) |
Tarih 1 (10 Soru) |
Coğrafya 1 (6 Soru) |
|
Sosyal Bilimler 2 |
Tarih 2 (11 Soru) |
Coğrafya 2 (11 Soru) |
Felsefe (12 Soru) |
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (6 Soru) |
Matematik (Geometri Soruları Dahil) |
40 Soru |
|
|
|
Fen Bilimleri |
Fizik ( 14 Soru) |
Kimya (13 Soru) |
Biyoloji (13 Soru) |
|
YDT
Yabancı Dil |
80 Soru |
Öğrencilerimiz seçtikleri alanlara göre AYT test gruplarından sorumludur. Örneğin; Eşit Ağırlık alanından sınava girecek olan öğrenci Matematik ve Edebiyat bölümü soruları Sayısal alandan sınava girecek olan öğrenci Matematik ve Fen Bilimleri Sözel alandan sınava girecek olan öğrenci ise Edebiyat ve Sosyal Bilimler YDS sınavına girecek olanlar ise (Dil Bölümü öğrencileri) Yabancı Dil sınavı sorularını çözecektir.
2022 ortalamalarına göre TYT sorularında öğrencilerin doğru cevap ortalamaları ;
|
Soru Sayısı |
Doğru Cevap Sayısı |
Türkçe |
40 |
17,7 |
Fen Bilimleri |
20 |
3,2 |
Matematik |
40 |
6,9 |
Sosyal Bilimler |
20 |
7,9 |
2022 ortalamalarına göre AYT sorunlarında öğrencilerin doğru cevap ortalamaları;
Sayısal Alan |
Soru Sayısı |
Doğru Cevap Sayısı |
Matematik |
40 |
7,2 |
Fizik |
14 |
2 |
Kimya |
13 |
1,5 |
Biyoloji |
13 |
1 |
Eşit Ağırlık |
Soru Sayısı |
Doğru Cevap Sayısı |
Matematik |
40 |
7,2 |
Edebiyat |
24 |
6,6 |
Tarih 1 |
10 |
2,6 |
Coğrafya 1 |
6 |
2,9 |
Sözel Alan |
Soru Sayısı |
Doğru Cevap Sayısı |
Edebiyat |
24 |
6,6 |
Tarih 1 |
10 |
2,6 |
Coğrafya 1 |
6 |
2,9 |
Tarih 2 |
11 |
1.9 |
Coğrafya 2 |
11 |
3.6 |
Felsefe |
12 |
2,4 |
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi |
6 |
1,4 |
Yabancı Dil |
Soru Sayısı |
Doğru Cevap Sayısı |
İngilizce veya Diğer Yabancı Diller |
80 |
40 |
İlk 20 bin sıralamaya girmek için gerekli olan net sayıları;
|
TYT |
AYT |
Eşit Ağırlık |
77,3 |
53,9 |
Sayısal |
99,7 |
69,3 |
Sözel |
55,6 |
56,3 |
Yabancı Dil |
37 |
75,5 (YDT) |
Not: Tablolardaki bütün veriler 2022 yılı sonuçlarına yönelik veri analizlerine dayalıdır.
Ahmet HAYTA
SERVERGAZİ ANADOLU LİSESİ OKUL REHBERLİK SERVİSİ